Prijedlog vođenja dnevnika čitanja
(Naputci o ocjenjivanju učenikova uspjeha, Glasnik Ministarstva prosvjete i športa br. 2., dodina II, od 5. ožujka 1996.)
- Knjigu čitaj sjedeći za stolom.
-Osim knjige, potrebna ti je bilježnica (dnevnik čitanja) i olovka.
-Prije nego što počneš čitati, u dnevnik čitanja napisat ćeš puno ime i prezime pisca i naslov djela.
-Zatim ćeš zabilježiti podatke o knjizi: ime nakladničke kuće, mjesto i godinu tiska i ime prevoditelja, ako postoji (podatke ćeš naći na početku knjige ili u Enciklopediji Leksikografskog zavoda).
-Upiši najvažnije podatke o životu i radu pisca knjige koju čitaš. To će biti kratka bilješka o piscu.
-Zatim ćeš u dnevnik čitanja napisati podnaslov:
Bilješke tijekom čitanja
-Počinješ čitati knjigu.
Dok čitaš, u dnevnik čitanja bilježiš (u obliku rečenica ili natuknica) svoja zapažanja.
-Što ti se sviđa, što ne, zašto ti je nešto zanimljivo, što misliš o postupcima likova, što osjećaš...
_Dakle, pišeš svoj komentar o onome što čitaš. To pišeš za vrijeme čitanja, a ne pošto pročitaš cijelu knjigu. Iz tih se rečenica mora vidjeti da si čitanje pratio svojim bilješkama.
-Kad na taj način pročitaš cijelu knjigu, interpretirat ćeš djelo u cjelini.
-U dnevnik čitanja napisat ćeš:
Doživljaj djela (kako ti se svidjelo cijelo djeloi zašto);
Najljepši ulomak (prepisat ćeš iz djela ulomak - nekolik rečenica koji ti se najviše sviđa i objasniti zašto si ga odabrao, što ti je u njemu lijepo);
Tema djela (ono o čemu se u djelu govori);
Ideja djela (temeljna misao, pouka, poruka pisca);
Fabularni tijek i dijelovi kompozicije;
Kratak sadržaj (sažeto prepričavati temeljna zbivanja onim redom kako su ispričana u književnom djelu),
Mjesto radnje (navesti dokaze);
Vrijeme radnje (navesti dokaze);
Analiza likova:
a) glavni likovi (protagonisti)
b)sporedni likovi (ako postoje)
c) glavnim likovima odrediti značajke (karakterizacija) i svaku odabranu značajku potvrditi navodom iz djela rečenicom ili rečenicama u kojima si uočio tu osobinu.
Analiza stila (navesti primejre izražajnih stilskih sredstava i imenovati ih).
Nadnevak i mjesto čitanja djela:
Ako želiš u svoju bilježnicu nacrtaj prizor koji si najsnažnije doživio!